Film skapar tillväxt, sysselsättning och en maximal marknadsföring av en stad eller region

Regioner med hög koncentration av kreativa och kulturella näringar tillhör de regioner i Europa som har  högst levnadsnivåer visare studien ”Priority Sector Report: Creative and Cultural Industries ”. Rapporten visar bl a att Stockholmsregionen är tvåa i Europa efter London när det gäller andelen som är sysselsatta inom kreativa näringar av den totala andelen som är yrkesverksamma inom regionen. Närmare bestämt 5,87 % jämfört med Londons 5,95 %. Anledningen till att kreativa näringar är så viktiga för en regionens utveckling är att de suger till sig innovativa människor som också skapar sysselsättning långt utöver den egna branschen.

Filmbranschen är ett tydligt exempel på detta. Förutom att branschen givetvis skapar arbeten för producenter, skådespelare och teknisk personal mm som direkt jobbar med filmproduktion skapar den sysselsättning för service- och turistnäringen. Bra exempel på detta är filmen Brave Heart som på 1990 talet kraftigt ökade turismen till Skottland, Sagan om ringen skapade starka turistströmmar till Nya Zeeland och goda svenska exempel är Wallanderfilmerna och Inga Lindströmserien ( tysk tv-serie som utspelar sig i Sörmland och visas för 8 miljoner tyskar på söndagskvällarna)  som kraftigt har ökat antalet turister till Ystad respektive Sörmland. Vi ser i dag en gryende Milleniumturism i Stockholm. En framgångsrik film innebär dessutom en kraftfull marknadsföring för en kommun eller region. Till kostnader som aldrig hade kunnat göras med reklampengar.

Det är därför inte så märkligt att Solna genom sitt engagemang i Filmregion Stockholm-Mälardalen, där jag har förmånen att vara ordförande, arbetar för att långsiktigt stärka filmens utveckling i vår region. Solna har  historien, Filmstaden var centrum för svensk filmproduktion mellan 1920-1969 och i dag är kanske 1000 personer i Solna verksamma inom filmens värld och rörlig bild i vid bemärkelse med säte för SF, SF Bío och de amerikanska filmbolagen Universal och Fox med sina skandinaviska kontor och ett antal mindre filmbolag. Vi är svensk films vagga och vill bli en del av framtiden.

I början av 90-talet spelades 90 % av all svensk film in i Stockholmsregionen och för några år sedan var siffran nere i 10%. Denna uteckling har nu brutits och Stockholm-Mälardalen stärker successivt sin ställlning inom filmen. Mycket tack vare Filmregionens arbete och våra medlemmar bland kommuner, regioner och inom branschen.

Fotnot: Studien ”Priority Sector report: Creative and Cultural Industries” är framtagen av Dominic Power vid Uppsala universitet och Tobias Nielsén på analysföretaget Volante QNB Research. Rapporten har gjorts inom ramen för European Cluster Obervatory på uppdrag av EU-kommissionens generaldirektorat för näringsliv.

Annonser

One response to “Film skapar tillväxt, sysselsättning och en maximal marknadsföring av en stad eller region

  1. Pingback: Gotland blir medlem i Filmregion Stockholm-Mälardalen |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s