Tvärbanan rycker närmare

Kommunfullmäktige har nu godkänt detaljplanen för etapp 2 i bygget av tvärbanan till Solna. Det gäller sträckan från Solna Business Park till Solna centrum.

Den nya tvärspårvagnen mellan Alvik och Solna station kommer att bli ett lyft för kollektivtrafiken mellan Solna och Västerort. Den har betydligt större kapacitet än bussar och är dessutom miljövänlig.

Från Alviks station går tvärspårvagnen förbi Ulvsunda industriområde genom centrala Sundbyberg och får sin första hållplats i Solna i Solna Business park. Den fortsätter längs Frösundaleden och nästa hållplats blir Solna Centrum.  Här finns det möjlighet att byta till både tunnelbana och buss.

Tvärbanan fortsätter därefter under Solnavägen/Frösundaleden och kommer upp i Hagalund. Den sista hållplatsen placeras vid Solna station (etapp 3 planarbete pågår.)

Annonser

11 responses to “Tvärbanan rycker närmare

  1. Jag hoppas tvärbanan blir startskottet på minskad bilism på Frösundaleden. De boende längs denna offras för att det ska vara mindre bullrigt på vägar som Sjövägen och Råsundavägen.

    • Anna! Anledningen till att den nya vägen byggs är inte bara för att vi skall kunna stänga Sjövägen och minska trafiken på Råsundavägen. Detta är i sig bra då vi kan få ett sammanhängande grönområde Råstasjön-Lötsjön som slipper genomkorsas av Sjövägen. En åtgärd som många Solnabor uppskattar och väntat på. Den nya vägen byggs för att kunna ta hand om mycket av den trafik som skall till Swedbank Arena och Arenastaden. Så även de boende som bor längs Frösundaleden kommer att ha nytta av den nya vägen.

  2. Det här är ju mycket bra! Av flera skäl. (Jag skriver ett i taget i separata inlägg.)

  3. 1) Det skapar den tvärförbindelser som tidigare saknats eller haft för dålig kapacitet.

  4. 2) En spårvagn tillför någonting positivt till stadsbilden. Göteborg, Norrköping och andra städer som har spårvagn har också något speciellt som vi nu får också till Solna. Jag har lite svårt att sätta fingret på exakt vad det är, men inte minst gillar jag ljuden av en spårvagn.

  5. 3) Kanske allra viktigast – miljön. En eldriven spårvagn är så mycket mindre miljöpåverkande än de bussar och bilar som den ersätter.

  6. 4) Tvärbanan till Solna station är en viktig del i utbyggnaden av kollektivtrafiken i norra delen av länet. Det är ett första steg i att göra Solna station till en effektiv knutpunkt för spårbunden trafik i norr.

    Nu kan Solna lättare nå framgång när vi jobbar vidare för att Arlanda express ska stanna också vid Solna station och för att spår (tunnelbana eller spårvagn) ska dras från Odenplan via Nya karolinska till Solna station och/eller Solna centrum.

  7. 5) Tvärbana till Solna station öppnar för en fortsättning som jag tycker är spännande. Tänk er en spårvagn som fortsätter och går genom/förbi Ballongberget, Frösunda, Ritorp, Järva krog, Bergshamra o.s.v. Därefter kan den svänga söderut till universitetet och/eller norrut till Danderyds sjukhus och Mörby centrum. DET skulle knyta ihop kollektivtrafiken på ett mycket effektivt sätt!

    • Peter! Det är bra att du uppskattar satsningen på spårvagn genom Solna. Den kommer att ge snabbare förbindelser och högre kapacitet än bussar mot Sundbyberg, Ulvsunda, Alvik och kommer att binda i hop de centrala delarna av nordvästsektorn med området söder om söder, Hammarby sjöstad och delar av Nacka.

      Genom spårvägen utvecklas Solna station till ett mycket intressant knutpunkt för kollektivtrafiken med pendeltåg(med möjligheter att åka till Arlanda), många busslinjer och spårvagn samt gångavstånd till tunnelbanan i Solna Centrum. På sikt kan det bli ännu bättre. På sikt kan spårvagnen fortsätta via Frösunda, Bergshamra till Stockholms universitet. Och i samband med planeringen av det nya Karolinska sjukhuset planeras en tunnelbanelinje eller spårvagn som kan fortsätta till Solna station. Med liberala hälsningar Anders

  8. Hej,
    Jag bor i Nya Ulriksdal och vi uppskattar verkligen att det kommer en sammanhållande länk med station vid Järva Krog med länk till Tunnelbanan i Bergshamra och mot Solna Station. Vilken otroligt bra satsning.

    Kommer nya gula tunnelbanan kunna kopplas ihop med tvärbanan på fler platser än bara Solna Station? Jag gillar ”Stationsläge Mitt som de presenterar där Frösunda får en uppgång.

    http://www.sll.se/nyatunnelbanan/

    http://stockholmprojekt.blogspot.se/2013/08/startboxen.html

    Tack för ert arbete , vi solnabor uppskattar verkligen detta (glöm bara inte planera för ”pulkabackar” i området som t ex vid Ulriksdalskolan för det saknar alla barnen)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s